Maszyny Sky Show Sobienie 2018

Zivko Edge 540

Wysokiej klasy samolot wyczynowy. Jeden z najpopularniejszych samolotów akrobacyjnych na świecie, w szczególności na kontynencie amerykańskim. Znany z doskonałych osiągów i manewrów nieosiągalnych dla innych samolotów, jest jednym z podstawowych typów samolotów używanych w edycjach Red Bull Air Race.
Prędkość maksymalna: 426 km/h
Ciężar: 531 kg
Długość: 6,27 m
Typ silnika: Lycoming O-540
Pierwszy lot: 1993

Jak-3U

Słynny radziecki samolot myśliwski produkowany od 1944. Należący do rodziny samolotów myśliwców powstałych w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa. Jak-3 jest odrzutowym rozwinięciem konstrukcji samolotu Jak-1.
Prędkość maksymalna: 646 km/h
Ciężar: 2123 kg
Długość: 8,50  m
Typ silnika: WK-105PF2
Pierwszy lot: 1942

Tiger Moth

Brytyjski samolot szkolny, zaprojektowany i zbudowany w 1931 roku w brytyjskiej wytwórni lotniczej de Havilland. Produkowany masowo, stanowił podstawowy samolot szkolny brytyjskiego lotnictwa wojskowego przez okres II wojny światowej, w tym także słynnych polskich pilotów.
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Ciężar: 502 kg
Długość: 7,29 m
Typ silnika: De Havilland Gipsy III
Pierwszy lot: 1931

Chipmunk

Samolot szkolny i treningowy zbu­dowany w kanadyjskich za­kładach De Havilland Aircraft of Canada Ltd. Szczególną uwagę przy pra­cy nad tym samolotem zwrócono na prostotę konstrukcji oraz takie właściwości jak widoczność z ka­biny, ergonomię rozmieszczenia przyrządów oraz łatwość obsługi w czasie eksploatacji. Całkowicie metalowy dwumiejscowy, wolnonośny dolnopłat z miejscami w układzie tandem, ze stałym podwo­ziem i zakrytą kabiną.
Prędkość maksymalna: 222 km/h
Ciężar: 646 kg
Długość: 7,75 m
Typ silnika: de Havilland Gipsy Major
Pierwszy lot: 1946

Bies TS-8

Polski samolot szkolno-treningowy, produkowany w zakładach PZL, używany w lotnictwie polskim od 1957 roku do aż lat 70. Niesamowicie popularny model we wszelkich pokazach i wydarzeniach lotniczych.
Prędkość maksymalna: 315 km/h
Ciężar: 1292 kg
Długość: 8,55 m
Typ silnika: WSK WN-3
Pierwszy lot: 1955

Harvard

Pierwszy amerykański samolot szkolno-treningowy produkowany w latach jeszcze przed II Wojną Światową. Rozpoczął  produkcję rodziny samolotów North American, w której powstało ponad 17.000 maszyn.
Prędkość maksymalna: 274 km/h
Ciężar: 1396 kg
Długość: 8.41 m
Typ silnika: Wright R-975 Whirlwind
Pierwszy lot: 1935

AN-2

Dwupłatowy samolot wielozadaniowy jest największym produkowanym seryjnie jednosilnikowym dwupłatowcem na świecie. Przez długi czas dzierżył także tytuł najdłużej produkowanego samolotu świata. Ze względu na niezawodność, prostą konstrukcję i obsługę oraz łatwość pilotażu jest idealnym samolotem szkoleniowym. Przez polskich pilotów pieszczotliwie nazywany “Antkiem”.
Prędkość maksymalna: 258 km/h
Ciężar: 3450 kg
Długość: 12,40 m
Typ silnika: PZL ASz-62IR
Pierwszy lot: 1947

Hatz Classic

Nietypowy dwupłatowiec, przeznaczony do produkcji domowej, dla amatorów lotnictwa. Powstało 12 jego zarejestrowanych w USA egzemplarzy.
Prędkość maksymalna: 241 km/h
Ciężar: 476 kg
Długość: 5.9 m
Typ silnika: Lycoming O-320
Pierwszy lot: 1998

Saab 340A

Turbośmigłowy samolot pasażerski szwedzkiej firmy Saab, przeznaczony do lotów regionalnych. Może zabrać na pokład od 33 do 37 pasażerów.
Prędkość maksymalna: 463 km/h
Ciężar: 8140 kg
Długość: 19,73 m
Typ silnika: General Electric T700
Pierwszy lot: 1983

Robinson 44

Czteromiejscowy lekki helikopter produkowany przez Robinson Helicopter Company od 1992 roku. Projekt został oparty na konstrukcji śmigłowca Robinson R22. Pierwszy lot R44 odbył się 31 marca 1990 roku, a certyfikat Federal Aviation Administration uzyskał w grudniu 1992 roku. Niezwykle popularny śmigłowiec turystyczny i wycieczkowy.
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Ciężar: 657 kg
Długość: 9.00 m
Typ silnika: Lycoming IO-540-AE1A5
Pierwszy lot: 1990

Fox

Polski, dwumiejscowy szybowiec akrobacyjny wykonany z laminatu szklano-epoksydowego ze stałym podwoziem.
Prędkość dopuszczalna: 293 km/h
Ciężar: 345 kg
Długość: 7,38 m
Typ silnika: -
Pierwszy lot: 1993

Orlik

Szkolno-treningowy samolot śmigłowy przeznaczony do szkolenia podstawowego i zaawansowanego pilotów zawodowych, budowany w PZL "Warszawa-Okęcie". Zachwyca osiągami, przez co stał się popularny na całym świecie. Maszyna słynnego zespołu akrobacyjnego “Orlik”.
Prędkość maksymalna: 480 km/h
Ciężar: 1825 kg
Długość: 9,185 m
Typ silnika: Pratt & Whitney Canada PT6A-25C
Pierwszy lot: 1984